torsdag 19. august 2010

Smalvollen







Foto Lars Åsmund



Er det noe spørsmål om bushen er levende? Vi ser ut til å unngå se mange organismers grunnleggende livsoppholds funksjoner.

-------------

Nå har jeg selv – i vitenskapens interesse, selvfølgelig - torturert et blad på en plante ved å benytte meg av en sigarettglo. Sakte lot jeg gloen brenne et hull i dens kronblad, og studerte omstendlig plantens reaksjoner. Kanskje var det bare innbildning, men jeg “hørte” da faktisk en slags pip som kunne minne om en “aaaaaaaau”, etterfulgt av en hvislende lyd. Så krympet bladet seg delvis sammen, som om det forsøkte å unngå heten det ble omslukt av. Deretter tror jeg det mistet bevisstheten. Bladet ble hengende “livløst” mens det dryppet en “tåre” ut av bladets ytterste spiss.

Kantene på hullet som min glo hadde frambragt, ble ganske raskt forherdet med noe brunt stoff som kanskje kan forbindes med en eller annen form for skorpe. Personlig antar jeg det var plantens eget vern mot videre skader.

Den sluttning jeg kan trekke ut i fra mitt eksperiment, er at: Jovisst, kan en plante utvise synlige tegn på følbar smerte!

http://ola22004.vgb.no/2009/05/12/jovisst-kan-planter-f%c3%b8le-smerte/


Plantenes hemmelige liv

en fascinerende beretning om de fysiske, følelsesmessige og åndelige forhold mellom planter og mennesker

http://bokelskere.no/9na/boksamling/398811/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar