onsdag 11. august 2010

Alnaparken







Foto Lars Åsmund



Bever langs Alnaelva

Overasket finner jeg tannmerker som beviser det har vært bever her i flere år. I et område med ekstra store herjinger får også bikkja interesse for dette barkspisende dyret, hun har plukket opp ferske markeringer og sporer ivrig.

Jeg følger etter henne igjennom den tette urskogen langs elvebredden, etter løvet har sprunget vil elva være nesten usynlig fra stien igjennom det tette villniset.

Bikkja er veldig ivrig nå, selv om jeg ikke ser noen bever dam skjønner jeg vi er veldig nære. Det er bare mars måned og ennå ikke bånd tvang, men jeg setter på henne kobbelet for å holde følge og hindre henne i å jage.

Hun drar meg ivrig ned til et lite hull i torva et par meter opp fra elvebredden, med nesa godt plantet ned i åpningen forteller hun meg med hele kroppen at her er det.

Det er ingen tvil vi har funnet beverhytta.

http://alnaelva.1hund.com/#home

Desverre er dette fra 2005, og i dag kan det se ut som den er forsvunnet fra vassdraget vårt. Det er fortsatt spor overalt etter den, men de er ikke fra i år. Håper jeg tar feil.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar