lørdag 27. november 2010

Nylandsparken







Foto av Lars Åsmund


Alnaelva en fiskers paradis.

Denne ørreten tok jeg tidlig i sommer, så byttet jeg ut stanga med kamera. Denne veide inn til litt under halvkiloen. Den største ørreten jeg har fått opp var på 700 gram, men jeg har hatt på større. Halve utfordringa med å fiske i Alna er inndragelsen. Når man har fått på en svær rugg er det alltids noe i veien. Enten står jeg for høyt, ellers så er det en stubbe og greiner i veien. Og stort sett kort avstand fra den biter på så den er umulig å tretne, ellers også fisken for lur. Har fisket i Alnaelva i 6 år nå. Catch and release only. Er en spennende elv å bryne seg på for min fiske metode, med tett vegetasjon hengende over elva og landskapet og konturene på bekken forandrer seg etter hver sesong og neste etter hver regnskyld. Der det var et fint høl er det plutselig en grunne, og der det er fint tidlig i sesongen med skydd og tilgang er det igjengrodd senere i sesongen. Og sikten i vannet varrierer også så der man kan gå helt inntil når elva er grå må man krype seg fram ved en annen anledning. Alnaelva er blant mine absolutt topp 3 elver å fiske i. Både på fangst, naturopplevelse og eventyr. Alltid noe nytt å oppleve langs Alna.

-----------

Men Elva vår ser ikke ut til å få livets rett.

– På mange måter blir Alnaelva drept når den skal pumpes. Det er kunstig og det blir ingen biotop. Fisker vil ikke kunne leve i elva, sier Berget.

http://www.groruddalen.no/ingen-forening-uten-levende-alnaelv.4763495-77747.html

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar